امروز جمعه ‌۱۰ فروردین سال ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۰
پست الکترونیک ما
info@ctslab.ir
تلفن تماس
077-33342250

دفتر مرکزی :

  • بوشهر، رو به روی گمرک، ساختمان مرکز تجارت بوشهر، طبقه اول واحد هفتم
  • info@ctslab.ir
  • 077-33342250

مشاهده اخبار

جلسه رئیس و اعضای انجمن آزمایشگاههای همکار با رییس سازمان ملی استاندارد

در این جلسه که با حضور رییس و کلیه اعضای انجمن آزمایشگاههای همکار و سرکارخانم مهندس پیروز بخت ،رئیس سازمان ملی استاندارد، دکتر بهره مند مدیرکل اداره کل استاندارد استان بوشهر به همراه معاونین و کارشناسان اداره کل برگزار شد، دکتر محمودی رئیس انجمن آزمایشگاههای همکار ضمن خیر مقدم و قدردانی از مهندس پیروز بخت ضمن ارائه چگونگی تشکیل و کارهای انجام گرفته  توسط انجمن آزمایشگاههای همکارسخنرانی خودرا حول چندین محور اصلی بیان کردند.

دکتر محمودی خاطرنشان کردند که شکل گیری واقعی انجمن آزمایشگاههای همکار استان از سال 1392 با حمایت و هدایت جناب دکتر بهره مند صورت گرفت.در این مدت توانستیم دوره های آموزشی مطابق با نیاز همکاران را برگزار کنیم با تعامل با انجمن مرکز و جلسات متعدد با سر کار خانم مشکانی توانستیم تعامل خوبی با انجمن مرکز داشته و به عضویت آن در

آییم.
چنانچه مستحضرید در استان بوشهر بالغ بر 43 شرکت آزمایشگاه همکار در حال فعالیت می باشند در این شرکت ها بالغ بر400 نفر مشغول به کار هستند که حدود 240 نفر از آنها دارای مدرک کارشناسی و بالاترند.
این آزمایشگاهها که با سرمایه گذاری بخش خصوصی  بالغ بر 500 میلیارد ریال ، راه اندازی شد که قابلیت آزمون بالغ بر 95 درصد از کالاهای وارداتی و صد در صد کالاهای تولید استان را دارند و حتی این آزمایشگاهها به استانهای همجوار مانند استان فارس و هرمزگان و دیگر استانها کشور خدمات آزمایشگاهی ارائه میدهند. آزمایشگاههای همکار در بوشهر با این حجم از فعالیت های موثر که بخشی از آن به عرض رسید مفتخر است ،که از چابهار در جنوب شرقی ترین نقطه کشور لاستیک جهت آزمون به بوشهر ارسال می گردد و یا حتی از خوی و ماکو در شمال غربی ترین نقطه کشور باتری جهت آزمون به بوشهر ارسال می گردد بعضی از آزمایشگاههای موجود در بوشهر منحصر به فردهستند.
کارشناسان همین شرکت ها در تدوین بیش از 200 استاندارد ملی حضور فعال و موثر داشته اند.
توسط بخش بازرسی همین شرکت ها که تایید صلاحیت شده اند فقط در سال 93 بیش از 13500 واحد از واحد های عرضه مورد بازرسی قرار گرفته اند در همین مدت 1200 مرتبه از واحدهای تولیدی داخل استان بازرسی به عمل امده است
.
اما برای رسیدن به اهداف خود که ایجاد توان صد در صدی است باید تلاش بیشتر و سرمایه گذاری زیادتری انجام شود که در این مسیر به حمایت و راهنمایی های بیشتر سازمان نیازمند است.

نصب دستگاهها و تجهیزات پیشرفته و به روز و آموزش از نیازهای ضروری است برای رسیدن به این اهداف مشکلاتی پیش رو داریم.
لذا حال که توفیق حاصل گردیده و در خدمت شما هستیم امیدواریم مشکلاتی که به عرض می رسانیم با تدبیر جنابعالی حل شود تا بتوانیم قدمهای موثرتری جهت نیل به اهداف برداریم.
1-    همانطور که مستحضر هستید مشکل تعرفه هاست که این مشکل مربوط به کل کشور است ضمن قدردانی از زحمات همکاران شما در استخراج و اعلام تعرفه ها ولی این تعرفه ها حدود سه سال است که بدون هیچ تغییری علی رغم بیشترین تورم در این سالها پابرجاست.
می دانیم که تعرفه باید توسط کارشناسان سازمان به شورای عالی استاندارد اعلام و تصویب گردد. عدم تغییر سه ساله این تعرفه ها نشان از وجود اوامر در این شوراست لذا انجمن آزمایشگاههای همکار استان بوشهر پیشنهاد می نماید این مهم را به انجمن صنفی منطقه ای تفویض نمایید، تعرفه صنف آزمایشگاه داران همانند دیگر اصناف کشور توسط انجمن صنفی تعیین گردد.
2- زمانیکه نیاز به ممیزی از طرف سازمان استاندارد باشد فاصله بین زمان اعلام تا زمان اعزام کارشناس طولانی ست که این خود هزینه های زیادی را به آزمایشگاهها تحمیل می نماید.
3-برداشتن استاندارد اجباری از برخی کالاها :
کالاهایی که از شمول استاندارد اجباری خارج شده اند اکثر آنها دارای آزمایشگاه تایید صلاحیت شده میباشد و خروج آنها از شمول استاندارد اجباری باعث  شده هم سرمایه ای تلف شود و هم تعدادی  افراد از کار بیکار شده اند لذا خواهان برگشت مجدد این کالاها به دایره شمول استاندارد اجباری هستیم.
4-اوامرمهمتر در این شورا که به کمیته ی مرکز مرتبط می گردد و یا نیاز به کنترل مدارک و امضا در مرکز دارند علی رغم اینکه همه کارهای آن در استان انجام می گردد  ولی دیده می شود در همه مواردی اینچنین بین 6 ماه تا یک سال طول می کشد تا این کنترل و امضا انجام پذیرد مانند صدور کارت بازرسی یا گواهینامه های شرکت های بازرسی و نمونه برداری .
با توجه به اینکه صدور گواهینامه های تایید صلاحیت آزمایشگاهها در استان تایید می گردد و توسط مرکز، نظارت  می گردد برای گواهینامه ها نیز همین شرایط اعمال شود.
5-در خصوص تدوین استانداردها پیشنهاد می شود در پرتال سازمان گزینه ای به نام استانداردهای تجدیدنظر شده و در حال تجدید نظراضافه گردد و سرعت تدوین افزایش یابد.
6-همکاری اموزشی سازمان بسیار کم است علی رغم اینکه تنها مرجع معتبر آموزشی کارشناسان شرکت های آزمایشگاهی سازمان می باشد ولی همکاری آموزشی بسیار کم و  برگزاری  دوره ها ی آموزشی نیز کم است لذا خواهان افزایش همکاری و برگزای دوره های آموزشی هستیم.
7- می دانیم یکی از راههای ترخیص کالا صدور تایید از مبدا می باشد ولی بارها دیده شده اولا این تاییدیه ها در همین جا و یک روز ه انجام می شود و دوم اینکه تاییدیه ها برای کالاهای مردود شده صادر می گردد لذا پیشنهاد می شود با توجه به وجود آزمایشگاههای زیاد در مبادی ورودی کشور، اینگونه ترخیص محدود به کالاهای خاص گرددو برای آن بخش از کالاها که آزمایشگاه وجود دارد اعمال نگردد.

ارسال نظر